På Skatteverket kan du läsa följande:
”Om du köpt varor eller tjänster innan du startade företaget så kan du i vissa fall få dra av momsen. Kravet är att du ska ha köpt varorna eller tjänsterna med avsikten att använda dem enbart i din ekonomiska verksamhet (inte för privat bruk). I din företagsregistrering anger du då datum för ditt första inköp som startdatum för moms.
Du kan göra avdrag för vissa kostnader som du haft samma år och året före företagsstarten. Avdraget gäller sådana kostnader som skulle ha varit avdragsgilla om de hade uppkommit sedan verksamheten påbörjats.”
Källa: Skatteverket
Det vill säga, när du sparar kvittot du får vid anmälan kan du när du registrerar ditt företag momsregistrera dig från och med datumet du köpte kursen och därmed dra av momsen och kostnaden för kursen. Tänk på att du då också måste lämna in en momsdeklaration för perioden bakåt i tid (logga in på Skatteverket.se och dubbelkolla efter din registrering så att perioden bakåt finns öppen, annars hör av dig till Skatteverket och be dem låsa upp). Du kan, som texten ovan också beskriver, bara kan dra av kostnader som du gjort för innestående år + förra kalenderåret när du registrerar ditt företag och behöver tydligt kunna motivera varför du haft kostnaden.
Tänk också på att kostnaden för kursen bokför du som din första verifikation i bokföringen.
Tänk dock på att alltid sätta dig in i aktuella regler för avdrag hos Skatteverket eller ta hjälp av en redovisningskonsult.